Silnik pojazdu elektrycznego nie produkuje ciepła podczas jazdy. Układ ogrzewania kabiny musi więc działać inaczej niż w przypadku samochodów spalinowych. Ale jak? Wbrew pozorom, ogrzewanie w aucie elektrycznym ma wiele podobieństw do tradycyjnych systemów pojazdów z napędem spalinowym. Jak więc działa ogrzewanie w elektrykach?
Ogrzewanie w samochodach elektrycznych – jak to działa?
Największą różnicą między samochodami elektrycznymi, a spalinowymi jest to, jak generowana jest energia potrzebna do ogrzania kabiny. Elektryki wykorzystują do tego energię elektryczną, która zgromadzona jest w tradycyjnym akumulatorze. Oznacza to, że ogrzewanie wcale nie jest zależne od spalania paliwa.
Metody ogrzewania samochodów elektrycznych
Technologia stale się rozwija i ciągle odkrywane są najróżniejsze innowacyjne rozwiązania. Jednym z nich jest postęp w technikach ogrzewania i chłodzenia samochodów elektrycznych. Na samym początku ich powstawania, montowano tradycyjny system klimatyzacji, czyli za ogrzewanie odpowiadały grzałki elektryczne. Najczęściej były one połączone z dmuchawą. Grzałki mają jednak niewielką moc i przy ujemnych temperaturach przyczyniają się do szybszego rozładowywania się baterii. Co więcej, w naszym kraju często występują mrozy, a zasięg elektryka przy niskich temperaturach spada nawet o połowę. Z tego powodu rozwiązanie to nie należy do najlepszych.
Najpopularniejszą metodą ogrzewania wnętrza samochodu elektrycznego jest wykorzystanie pompy ciepła. Działa ona w oparciu na przepływie cieczy chłodzącej, która pobiera ciepło z powietrza zewnętrznego i przekazuje go do wnętrza kabiny samochodowej. Sposób ten wykorzystuje istniejącą już energię, aby podnieść temperaturę, dlatego jest on bardziej efektywny.
W samochodach elektrycznych mogą się również znajdować podgrzewane elementy wnętrza. Niektóre z nich posiadają kierownicę bądź fotele ze specjalną matą grzewczą. Elementy te szybko się rozgrzewają, zapewniając komfort jazdy kierowcy i pasażerom.
Warto również wspomnieć o elektrykach, które są wyposażone w tradycyjne sprężarki napędzane elektrycznie. Pod wpływem prądu dochodzi do pochłaniania energii po jednej stronie i jej oddawania po drugiej. Niestety, ten sposób jest bardzo drogi, ponieważ wykorzystuje on takie pierwiastki jak antymon, selen czy bizmut.
Czym jest Hig Voltage Heater?
W samochodach elektrycznych może się również znaleźć HVH, czyli High Voltage Heater. Jest to urządzenie o wysokiej wydajności, przystosowane do zasilania od 100 do 450 woltów. Jego maksymalna moc grzewcza wynosi 7 kW. Najczęściej stosuje się go w samochodach ciężarowych podczas postoju, jednak równie dobrze się sprawdza w pojazdach osobowych.
System ogrzewania sterowany za pomocą aplikacji
Najnowsze samochody elektryczne posiadają w swoim wyposażeniu najróżniejsze nowoczesne rozwiązania. Zalicza się do nich sterowanie ogrzewaniem wnętrza elektryka za pomocą aplikacji na swoim smartfonie. Użytkownik może za jej pomocą kontrolować temperaturę wewnątrz pojazdu, a nawet włączyć ogrzewanie przed wejściem do auta.
Kup swojego elektryka z nowoczesnymi sposobami ogrzewania w MB Motors!
MB Motors to Autoryzowany Dealer Mercedes-Benz, który posiada swoje oddziały w Poznaniu, Piasecznie i Jankach koło Warszawy. Doświadczeni pracownicy pomogą Ci wybrać najlepszy pojazd, który sprosta Twoim oczekiwaniom i wymaganiom.